Det som man måste tänka på är att löparkläder och skidkläder är inte samma och det skiljer sig genom att dina skidkläder måste vara anpassade för vinter eftersom det är vinter och snö ute. Längdskidkläder måste vara mer vindtåliga än kläder du har när du springer eftersom det går mycket fortare än vid löning och framförallt i utförsbackar, därför måste längdskidkläder ha ett extra lager som skyddar för vind.

Det gamla klassiska är att man klär sig lager på lager. Det kan om det är riktigt kallt gälla även handskar men inte strumpor. Att ha ett skönt underställ och ett bra ytterplagg är självklart men kläderna däremellan måste man anpassa beroende på väder och vilken temperatur som är den dagen. Är det varmt behövs kanske inget lager emellan, men är det riktigt kallt kan både ett linne av funktionsmaterial, en tunnare fleecetröja och ett extra par långkalsonger (långa, eller korta) fungera bra innanför det yttersta lagret. Är det prognos med kallt på morgon och varmare under dagen kanske underställströja, t-shirt i funktionsmaterial och skidjacka med tunn skidväst utanpå jackan fungera bra. En skidväst är lätt ta av och skicka med någon man känner som kanske är efter spåret om det blir väl varmt.

Undvik kläder av bomull eftersom de drar åt sig kyla och det blir blött och kallt när man svettas. Det gäller alla lager så välj även underkläder med eftertanke. De material som är bra är polyester, ull och fleece. Kläder som är tajta ökar rörligheten och värmer. Sen är det inte kul om staven fastnar i byxben som fladdrar. Kör man längre lopp eller träningspass så måste man observera att sömmar kan börja skava. Kör bara långlopp i kläder som du redan testat under träningspass.

Det misstag som många gör är att klä sig för varmt. Att frysa de första tio minuterna av ett pass är helt klart mer värt och när kroppens  blodcirkulation kommer igång går det riktigt snabbt att värmen sprider sig ut i de frusnaste fingertoppar. Du bör ha en bra funktionsmössa eller något annat på huvudet (pannband) rekommenderar även skidglasögon för att minska svid i ögon av fartvind, sol, snö eller i värsta fall någon medåkare inte har koll på sina stavar. En buff att ha runt halsen alternativt dra upp runt huvudet under mössan är väldigt skönt för att minska vinddrag på öron och kinder och hals.

Hoppas att dessa tips kan hjälpa dig i djungeln av skidkläder / Väl mött i spåren 7-mila